SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

April 5, 2013

Hadits Dhaif 'Ketika Nabi Berhijrah ke Madina...

"Ketika Rasulullah shallallahu alaihiwassalam berhijrah ke Madina, para wanita Anshar dan anak-anak mereka menyanyikan syair sebagai berikut:

' Telah muncul rembulan diatas kita, dari celah bukit Tsaniyyatil wada'. Wajiblah atas kita untuk bershukur, akan segala seruan untuk Allah oleh sang penyeru (Rasulullah)."

Telah diriwayatkan oleh Abul Hasan al- Khal'i dalam al-Fawaid (11/59), Imam Baihaqi dalam kitab Dala'il an- Nubuwwah (11/233), dengan sanad dai Fadhil bin al-Hibab yang mendengar dari Abdullah bin Muhammad bin Aisyah mengatakan seperti ini.

Shaikh al-Albani mengatakan sanad riwayat ini dhaif. Kendatipun rijal sanadnya kuat, tetapi mu'dhal atau tidak bersambung (gugur) dua atau tiga sanadnya. Ibnu Aisyah ini adalah seorang guru Imam Ahmad. Dalam riwayat ini telah meng-irsal-kan (menisbatkan riwayat ini kepada Nabi). Inilah yang di riwayatkan oleh al-hafidz Iraqi dalam mengecam sanad riwayat ini.

Ada satu polemik dikalangan para penyelidik tentang syair penyambutan kedatangan Rasulullah shallallahu alaihiwassalam di darul- hijrah ( yakni Madinah al- Munawarrah) ini. Bagi yang berkeinginan untuk mengetahui, silakan merujuk kitab Zadul-Ma'ad karangan Ibnu Qayyim (Jilid 111, hlm 13). Wallahu a'alam 

No comments:

Post a Comment