SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

February 11, 2014

Perusak Akal!

Satu daripada sebabnya kerusakkan akal ialah kerana kemaksiatan. Kerana pada akal itu terdapat cahaya, sedangkan kemaksiatan itu akan memadamkan cahaya akal. Apabila cahayanya telah padam, maka akal akan menjadi semakin lemah dan berkurang. Sebagian ulama salaf berkata, "Tidaklah seseorang bermaksiat kepada Allah, melainkan akalnya akan rusak." 

Ini memang satu fakta jika seseorang maseh sihat akalnya pasti ia mengekang dirinya dari perilaku kemaksiatan. Ia akan sadar bahwa dirinya berada dalam genggaman Allah Subhanahu wa Ta'ala, berada dalam kekuasaan-Nya, berada dalam pengawasan-Nya, berada dalam rumah-Nya serta bertempat di alam yang terbentang bersama malaikat.

Dia menyaksikan dan mengawasinya. Nasihat yang tercantum dalam al-Quran telah melarangnya dari kemaksiatan. Nasihat yang ada pada kematian dan Neraka juga telah melarangnya. Kemaksiatan hanya kebahgiaan didunia yang akan ditinggalkan, dan di akhirat dilipat gandakan siksanya. Hanya mengajar kesenangan dan kelazatan yang sangat sebentar dan tak seberapa. 

Apakah masuk akal orang yang meninggalkan perkara yang sangat bernilai untuk mengejar barang yang tak berharga dan hina? 
Allahul Musta'an 
Dari; Dosa Malapetaka Terbesar terjemahan[ Al-Jawab Al-Kafi liman Saa'la Ad-Dawa' Asy-Syafi'] oleh Ibnu Qayyim.

No comments:

Post a Comment