SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

June 27, 2014

Menyambut bulan Ramadhan yang di berkati.

Wahai hamba-hamba Allah!
Sungguh, bulan yang agung dan musim telah datang kepada Anda, di dalamnya pahala amal kebaikan dilipatgandakan, dan dosa kejahatan pun dibesar-besarkan. Itulah bulan Ramadhan, yang pada bulan itu Al-Quran diturunkan. Itulah bulan dilaksanakannya shiyam (puasa), qiyam (Tarawih), sedekah, dan amal kebajikan.

Pada bulan tersebut Allah mengaruniakan lima hal kepada umat ini, yang tidak pernah di karuniakan-Nya kepada umat lainnya:-
PERTAMA;  bau mulut orang puasa itu disisi Allah lebih harum daripada aroma kesturi.
KEDUA ; para malaikat terus memohonkan ampun untuk orang-orang yang berpuasa hingga mereka berbuka.
KETIGA ; setiap hari dibulan itu Allah Subhanahu wa Ta'ala menghiasi Surga-Nya, sembari berfirman, "Hamba-hamba-Ku yang shalih tak lama lagi dibebaskan dari beban dan gangguan serta akan menuju kepadaKu."
KEEMPAT ; syaitan-syaitan durhaka pada bulan itu di belenggu, sehingga mereka tidak bisa leluasa melakukan apa yang biasa mereka lakukan dengan leluasa dibulan lain.
KELIMA ; Allah mengampuni umat ini disetiap akhir malam bulan Ramadhan.

Ramadhan adalah bulan yang barangsiapa berpuasa didalamnya dengan landasan iman dan mengharap pahala Allah, niscaya Allah mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu. Dan barangsiapa melaksanakan Tarawih juga mendapat ganjaran yang sama. Bulan saat pintu-pintu shurga dibuka dan pintu-pintu Neraka ditutup. Dalam Ash-Shahihain diriwayatkan sebuah hadith dari Nabi shallallahu alaihi wa sallam beliau bersabda;

"Setiap amal anak Adam adalah miliknya, kebaikan dilipatgandakan menjadi sepuluh kali lipat." Allah Ta'ala berfirman ; "Kecuali puasa, sesungguhnya ia adalah milik-Ku dan Aku yang akan memberikan balasannya. Ia telah meninggalkan shahwat, makan, dan minum demi Aku. Orang yang berpuasa memiliki dua kegembiraan. Satu kegembiraan ketika berbuka dan satu kegembiraan ketika berjumpa dengan Rabbnya." 
Wabillahitaufik wahidayah...
Petikan dari 'Kumpulan Khutbah Pilihan' oleh Syaikh Utsaimin.

No comments:

Post a Comment