SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

February 22, 2016

Mengapa orang yang berpaling dari asSunnah memandang baik amal-amalnya?

Orang-orang yang memandang bagus amal-amal mereka yang telah lalu, dan untuk masa mendatang mereka tidak melihat diri mereka melainkan orang-orang yang berbuat baik, adalah golongan yang telah ditetapkan teman-teman pedamping dari syaitan-syaitan manusia dan jin.

"Dan Kami tetapkan bagi mereka teman-teman yang menjadikan mereka memandang bagus apa yang ada dihadapan dan dibelakang mereka..." [Qs. Fushshilat : 25].

Ini kerana mereka telah berpaling dari ajaran alQur'an dan Sunnah (sebagaimana fahaman para Salaful Ummah.) Mereka mentakwil, menafsirkan agama atas dasar pendapat, pemikiran, perasaan sendiri dengan mengatakan ajaran dari Rabbnya sudah tidak relevan lagi pada zaman moden ini..Oleh itu; 

"Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran (Rabb) Yang Mahapemurah  (alQur'an), Kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan), maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk."
[Qs. Az-Zukhruf :36-37].
Allahul mustaan..
Rujukan Tafsir Ibnu Katsir; 41:25

No comments:

Post a Comment