SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

March 18, 2013

Siapakah yang lebih baik perkataannya?


Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang shalih dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri?" (QS Fushilat [41]: 33).
Dakwah termasuk amal yang paling utama, Islam dapat tersebar ke seluruh dunia dan diwariskan dari generasi ke generasi, sehingga dapat hidup sepanjang masa. Islam juga dapat tegak secara kaffah di tengah kehidupan manusia yang beraneka ragam. Terdapat banyak ayat maupun hadits yang memerintahkan kaum Muslim berdakwah. 
Tidak ada perkataan dari seorang pun yang lebih baik daripada orang yang menyeru kepada Allah Ta'ala. Pahala yang diberikan kepada pendakwah pun sangat besar. Rasulullah shallallahu alaihiwassalam  bersabda: 
"Demi Allah, sungguh satu orang saja diberi petunjuk (oleh Allah) melalui perantaraanmu, maka itu lebih baik dari unta merah .".  HR al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, dan al-Nasa’i). 
Ketika dakwahnya diterima, pahala yang diberikan kepadanya pun terus mengalir. Rasulullah shallallahu alaihiwassalam juga  bersabda: 
"Barangsiapa yang menunjukkan kebaikan, maka dia mendapat semisal pahala pelakunya" 
(HR Muslim, Abu Dawud, al-Tirmidzi, dan Ahmad).
Bahkan dakwah yang disampaikan kepada penguasa yang zalim disebut Nabi saw sebagai afdhal al-jihâd, jihad yang paling utama (lihat HR Abu Dawud, Ibnu Majah, dan Ahmad).
Inilah perkataan terbaik. Perkataan yang mengajak kepada Islam, disampaikan oleh orang yang taat terhadap syariah, dan tanpa ragu bahkan bangga menunjukkan jati dirinya sebagai kaum Muslim. Tidak takut pada cemuhan dan celaan orang orang mushrik. Siapa pun yang ingin mendapatkan kemuliaan dari Allah Subhanahuwataala derajat dan martabat yang tinggi di sisi-Nya, dan kebahagiaan hakiki, maka harus memiliki sifat ini dan mempratikkannya dengan amal sholeh. Semoga kita termasuk di dalamnya. Ameen.

No comments:

Post a Comment