SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

March 10, 2014

Keutamaan 'Colostrum', di dalam Al Quran.

"......kemudian jika mereka menyusukan (anak-anak)mu untukmu, maka berikanlah kepada mereka upahnya; "   [QS. Ath-Thalaaq; 65:6]

Dalam tafsir Ibnu Katsir rahimahullah, dikatakan, "Hak (upah) ini berlaku setelah si ibu yang diceraikan suaminya, memberikan air SUSU ibu yang PERTAMA kepada anaknya, yakni air susu ibu yang paling pertama keluar, dimana seorang anak biasanya tidak akan tumbuh kecuali setelah merasakannya. Jika isteri itu menyusui anaknya, maka dia berhak mendapatkan balasan setimpal... "
Apa yang nak ditekankan disini ialah keutamaan 'susu pertama' yang dipanggil "COLOSTRUM" yang mana pihak penelitian barat akui bahwa colostrum ini dapat menyelamatkan 800,000 bayi yang dilahirkan setiap tahun, jika ibunya menyusui mereka sejurus kelahirannya. 
'Susu' ini setelah dibuat kajian oleh pakar penelitian, terbukti terdapat banyak khasiatnya yang boleh membantu dalam penumbuhan seorang bayi.

"Breast Feeding Immediately after birth could save Lives"
First broadcast on BBC Radio 4's Today programme on Tuesday 19 February 2013.

AlQur'an bukan buku sains, tetapi terdapat banyak fakta fakta yang terbukti akan keajaibannya yang tidak mungkin akal manusia dapat menjangkaunya kalau tidak dengan wahyu atau ilmu yang diberi Allah Subhanahu wa Ta'ala pada sesuatu kaum.

Inilah kehebatan generasi gemilang zaman salaf, yang saat ini dipertikaikan oleh sebagian 'intellectual' yang mengatakan pemikiran atau tafsir mereka perlu di kaji semula kerana sudah jumud, demi penyesuaian zaman. 
Ilmu yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala pada mereka jauh lebih hebat dari logika akal umat zaman ini. Allahul Musta'an.
Ref: Tafsir Ibnu Katsir ; 65:6

No comments:

Post a Comment