SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

March 3, 2014

Orang-orang yang beriman tidak akan....

Orang-orang yang beriman tidak akan menjalin rasa kasih sayang dan mengangkat orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya sebagai pemimpin atau penasihat mereka. Ini oleh kerana orang-orang kafir dan orang yang menentang hukum syariat Allah, "Mereka termasuk orang-orang yang sangat hina." Sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala;

"Sesungguhnya orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, mereka termasuk orang-orang yang sangat hina."  
[QS. Al-Mujaadilah; 58:20]
"Kamu tidak akan mendapati satu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapa-bapa, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka."
[QS. Al-Mujaadilah; 58:22]
"Tidaklah kamu perhatikan orang-orang yang menjadikan suatu kaum yang dimurkai Allah sebagai teman. Orang-orang itu bukan dari golonganmu dan bukan (pula) dari golongan mereka." 
[QS. Al-Mujaadilah;58:14]

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman seraya mengingkari orang-orang munafik yang dalam batinnya telah menjadikan orang-orang kafir sebagai pemimpin mereka, padahal pada hakikatnya mereka tidak bersama orang-orang kafir itu dan juga tidak bersama orang-orang mukmin. Orang-orang munafik itu tidak termasuk golongan orang yang beriman dan juga tidak termasuk golongan orang-orang Yahudi.  
Jika mereka bersumpah, mereka akan bersumpah dengan sumpah palsu, berdusta. (Seolah-olah mereka membela, bersatu dengan orang mukmin, padahal mereka menjadikan orang-orang beriman sebagai musuh mereka.)

"Mereka menjadikan sumpah-sumpah Allah sebagai perisai lalu mereka halangi (manusia) dari jalan Allah." Maksudnya mereka telah memperlihatkan keimanan dan menyembunyikan kekafiran. Mereka berlindung dibelakang sumpah-sumpah palsu, sehingga manusia tidak mengetahui hakikatnya mereka itu akan tertipu, hingga akhirnya dengan taktik seperti itu tujuan mereka menghalang-halangi jalan Allah akan tercapai bagi sebagian orang.

Kerana itu mereka akan mendapatkan azab yang menghinakan dan "mereka itulah penghuni Neraka, mereka kekal didalamnya." 

Ingatlah, orang yang hidup diatas satu jalan, maka dia akan mati dijalan yang sama dan akan dibangkitkan diatas jalan itu pula. Wallahu 'alam wa Allahul Musta'an.
Dari Tafsir Ibnu Katsir; QS, 58:14-22.

No comments:

Post a Comment