SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

March 6, 2014

Seperti keledai membawa kitab-kitab yang tebal.

"Perumpamaan orang-orang yang di pikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tidak memikulnya adalah seperti keledai yang membawa kitab-kitab yang tebal. Amatlah buruk perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah itu."
[QS. Al-Jumu'ah; 62:5]
Dalam tafsir Ibnu Katsir rahimahullah beliau mengatakan, Allah سبحانه وتعالى mencela orang-orang Yahudi yang telah di-amanah kan dengan kitab Taurat, namun mereka tidak mengamalkannya. Hatta mereka di perumpamakan seperti keledai yang mengangkut kitab-kitab yang tebal, dimana ia tidak mengetahui isinya. Ia hanya memikul dengan pikulan inderawi, tidak memahami kandungan yang terdapat didalamnya.
Demikian lah juga dengan orang-orang Yahudi yang telah diberikan kitab Taurat kepada mereka, lalu menghafal nya secara harfiyah tetapi sama sekali tidak memahami dan tidak mengamalkan makna yang terkandungan didalamnya.
Bahkan mereka menakwilkan, menyelewengkan dan merubahnya. Sebenarnya mereka lebih parah dari keledai itu, sebab keledai tidak mempunyai kefahaman apa yang dipikulnya, sedangkan mereka mempunyai pemahaman tetapi tidak dipakai untuk memahaminya. 

Bagaimana pula umat hari ini, yang ada mentakwil al-Quran dengan pendapat, pemikiran atas pemahaman sendiri? Allahul Musta'an.

Oleh kerana itu Allah سبحانه وتعالى berfirman dalam ayat yang lain;

"Mereka itu bagaikan binatang-binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang-orang yang lalai."  [QS. Al-A'raaf :179]
 Re: Tafsir Ibnu Katsir ;62:5

No comments:

Post a Comment