SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

January 3, 2013

Pentingnya Meninggalkan Kebiasaan Sesat

Menurut Ibnu Qayyim dalam kitabnya Al-Fawaid, seseorang haruslah menjauhkan diri dari amalan amalan sesat dan tidak menantang Allah jika hendak sampai ke destinasi yang selamat.

Yang dimaksud dengan kebiasaan sesat adalah merasa selesa dgn apa yg diciptakan manusia dan mengulang-ulanginya, sehingga menggantikan syari'at bahkan menganggapnya lebih utama.  Mereka mengingkari orang orang yang menantang kebiasaan mereka, namun tidak mengingkari orang yang menantang syaria'at yang benar.

Sebaliknya orang yg menegur atau menentang mereka di anggap menghukum niat baik mereka, sehingga mereka mematikan sunnah dan menjadi musuh Nabi . Yang baik menurut mereka adalah yang sesuai dengan kebiasaan mereka dan hawa nafsu mereka.

Ciptaan dan kreasi sebegini telah menguasai semua kelompok anak Adam, baik penguasa, wali, ahli fikir, sufi, orang orang khusus maupun orang awam. Berapa suatu yg kecil awalnya akhir nya menjadi besar dan menjadi kebiasaan, bahkan di jadikan lebih besar dari sunnah, sehingga orang yg ikut bersama terpenjara dan terputus dari syariat . Al-Quran dan as sunnah di singkirkan.

Hukum asal dari setiap perbuatan manusia itu terikat dengan hukum syariat.  Jika kita tidak mengikutinya kita akan jauh dari dimensi Islam.

Kita mohon kpd Allah azzawajalla membimbang kita semua menuju jalan yg lurus dan benar.

Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment