SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

October 17, 2013

Karekteristik Kaum Munafik

Mereka menampakkan sesuatu yang bertentangan dengan apa yang tersemat dalam hati mereka. Allah Subhanahu Wata'ala berfirman;

'Dan mereka berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan Rasul, dan kami mentaati (keduanya), kemudian sebagian dari mereka berpaling sesudah itu."   [QS. An-Nuur: 47]

Mereka mengatakan apa-apa yang tidak mereka lakukan. Mereka mengaku mencintai Allah dan Nabi-Nya, tetapi mereka membuat perkara- perkara yang tidak di shariatkan dalam Islam.

Mereka berpaling daripada hidayah yang telah diturunkan Allah kepada Rasul-Nya dan menolak untuk mengikutinya dengan sikap sombong.

"Dan apabila mereka dipanggil kepada Allah dan Rasul-Nya, agar Rasul menghukum (mengadili) di antara mereka, tiba-tiba sebagian dari mereka menolak untuk datang. Tetapi jika keputusan itu untuk (kemaslahatan) mereka, mereka datang kepada Rasul dengan patuh."   
[QS. An-Nuur:48-49]

Mereka akan datang dengan patuh dan ta'at jika keputusan menguntungkan mereka, jika tidak, mereka pun berpaling darinya dan mengajak untuk berhukum kepada yang tidak haq serta menghendaki agar berhukum kepada selain Rasulullah shallallahu alaihi wasallam demi mendukung kebathilan mereka.

"Apakah (ketidakdatangan mereka itu karena) dalam hati mereka ada penyakit; atau ragu-ragu ataukah (kerana) takut kalau-kalau Allah dan Rasul-Nya berlaku dzalim pada mereka? Sebenarnya mereka itulah orang-orang yang dzalim."     [QS. An-Nuur:50]

Mereka telah di jangkiti penyakit keraguan dalam agama ini, atau mereka khawatir Allah dan Rasul-Nya berlaku dzalim dalam menetapkan hukum. Tindakan mereka itu merupakan kekufuran yang nyata.

Salah satu watak dan tabi'at mereka adalah suka berkata dusta, sampai-sampai dalam perkara yang mereka pilih. Mereka menampakkan keta'atan sementara dalam hati mereka bertolak belakang

Dari itu dalam ayat 53, Allah berfirman, "Janganlah kamu bersumpah," kerana keta'atan kalian adalah keta'atan yang sudah dikenal, yaitu ucapan dibibir saja dan tidak akan di lakukan. Setiap kali kalian bersumpah, kalian pasti akan berdusta.' Seperti yang Allah ungkapkan dalam surah Al-Munaafiquun ayat 2. " Mereka itu menjadikan sumpah mereka sebagai perisai."

"Katakanlah : Ta'atlah kepada Allah dan ta'atlah kepada Rasul, " yaitu ikutilah Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya.  Wallahu a'alam.
Ref: Tafsir Ibnu Katsir; 24:47-49/50/53.

No comments:

Post a Comment