SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

October 7, 2013

Reaksi Ulama Salaf Ketika Melihat Api

Ada sebagian ulama salaf apabila melihat api maka langsung berdebar dan berubah kejiwaannya. Allah Ta'ala telah berfirman; "Kami  menjadikan api itu untuk peringatan."
[QS. Al-Waqi'ah:73].
Mujahid dan yang lain berkata; "Maksudnya adalah api yang ada didunia bisa mengingatkan seseorang pada api Neraka."

Abu Hayyan al Tamimi berkata: "Aku telah mendengar sekitar tiga puluh tahun atau lebih, bahwa Abdullah bin Mas'ud melewati orang-orang yang meniup api ubupan (alat peniup api) milik pandai besi. Lantas dia pengsan melihatnya. Diriwayatkan oleh Imam Ahmad.

Ibn Abi Dunya meriwayatkan dari Sa'ad Ibn al Akhram berkata: "Aku telah berjalan bersama Ibn Mas'ud. Dan kami melewati pandai besi yang sedang meniup api. Lantas Ibn Mas'ud berdiri melihatnya sambil menangis."

Dari Mu'awiyah al Kindiy berkata: 'Atha' al Sulaimy melintasi seorang anak kecil yang sedang memegang nyala api. Lantas ada angin yang meniup api tersebut sehingga mengeluarkan suara kobaran. Ketika 'Atha' mendengar suara kobaran api tersebut, dia langsung jatuh pingsan.

Namun pada hari ini, manusia suka bermain-main dengan api, seperti bunga api. Kita sangat jauh dari orang dahulu, dilalaikan oleh germilapan dunia, kelap-kelip lampu-lampu raya.
Allahul Musta'an ..
Dari: Ibnu Rajab; Al Takhwiif min al Naar wa al Ta'riif Hal Daar al Bawaar. [Jerat-Jerat Neraka]

No comments:

Post a Comment