SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

October 31, 2013

"Peliharalah Allah, niscaya Allah akan memeliharamu."

Apabila tidak mempunyai solusi pada sesuatu masa'alah, tidak mempunyai penyelesaian, tidak mempunyai pintu keluar, yang nampak hanya pintu kebuntuhan, maka ingatlah salah satu wasiat Rasulullah shallallahu alaihi wassalam, yang sangat berharga. Wasiat ini tidak hanya ditujukan kepada sekelompok manusia saja, tetapi merangkumi semua lapisan masyarakat termasuk para penguasa dan pemimpin.

Berkata Abdullah bin Abbas radiyallahu anhu;
'Suatu ketika, aku berada di belakang Rasullullah shallallahu alaihi wassalam, maka beliau bersabda;

"Wahai anak kecil, sesungguhnya aku hendak mengajarkan beberapa pelajaran kepadamu. Pelihara lah Allah (pelihara ajaran dan hukum-hukum Allah dengan melaksanakan semua perintah-Nya dan meninggalkan semua larangan-Nya) niscaya Allah akan memeliharamu.
Peliharalah Allah, niscaya kamu akan mendapatkan-Nya di hadapanmu. Kalau kamu memohon, maka mohonlah kepada Allah. Kalau kamu minta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahui lah apabila umat ini berhimpun untuk memberikan suatu kebaikan kepadamu, niscaya mereka tidak akan dapat memberikan kebaikan kepadamu, kecuali yang telah Allah tetapkan kepadamu dan apabila mereka berhimpun untuk memberikan suatu kemudharatan kepadamu, niscaya mereka tidak akan dapat memberikan suatu kemudharatan kepadamu, kecuali yang telah Allah tetapkan kepadamu. Pena-pena telah diangkat dan lembaran-lembaran (amal perbuatan manusia) telah kering."
[HR. Tirmidzi no.2516, Ahmad dalam Musnad-nya, 2664, 2758, 2800.  Al-Misykat:5302]

'Maka Allah adalah sebaik-baik Penjaga dan Dia adalah Maha Penyayang diantara para penyanyang.'      [QS. Yusuf: 64]

**Sesungguhnya tidak ada kemuliaan dan kemenangan kecuali dengan melaksanakan agama, menjalankan hukum Al-Quran dan As-Sunnah dengan kefahaman salafussoleh.

Ketika umat Islam memegang teguh ajaran agama,tunduk kepada hukum-hakamnya, yakin kepada ajaran-ajaran dan tujuannya, serta melaksanakan syariat-syariatnya di seluruh bidang kehidupan, niscaya mereka mendapat kemenangan dengan pertolongan Allah yang nyata.

Keadaan generasi akhir umat ini tidak akan baik, kecuali dengan apa yang telah menjadikan baik generasi awalnya.

Namun, Allah tidak mengubah keadaan suatu kaum, kecuali bila mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. ** petikan dari Khutbah Pilihan Syaikh Utsaimin.

No comments:

Post a Comment