SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

November 10, 2012

Agama bukan buat senda gurau

Bismillah...

Allah Azzawajalla bersumpah!

Demi langit yang mengandung hujan, dan bumi yang mempunyai tumbuh-tumbuhan, sesungguhnya al-Qur'an itu benar benar firman yang memisahkan antara yang haq dan yang bathil, dan sekali-kali dia bukanlah senda gurau. Sesungguhnya orang kafir itu merencanakan tipu daya yang jahat dengan sebenar-benarnya. Dan Aku pun membuat rencana (pula) dengan sebenar-benarnya. Kerana itu beri tangguhlah orang-orang kafir itu, yaitu beri tangguhlah mereka itu baring sebentar."

QS. Ath-Thaariq. 86:11-17

Ibnu Abbas, Qatadah dan ulama lainnya mengatakan al-Qur'an satu kebenaran, yaitu hukum yang adil, justru ia merupakan hal yang serius dan benar.

Allah Ta'ala juga memberitahukan tentang orang-orang kafir, bahwa mereka adalah orang-orang yang mendustakannya dan menghalangi manusia dari jalan-Nya. Maksudnya, mereka telah membuat makar terhadap manusia dalam ajakan mereka kepada hal yang bertentangan dengan al-Qur'an.
Kemudian Allah Ta'ala berfirman: "Kerana itu beri tangguhlah orang-orang kafir itu," dan jangan tergesa gesa terhadap mereka. Yakni sebentar saja, dan kelak engkau akan mengetahui adzab, siksaan, hukuman Dan kebinasaan yang menimpa mereka........

No comments:

Post a Comment