SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

November 15, 2012

Jangan bermain main dalam urusan agama!

Pesanan Sheikh Muhammad bin Sholih bin Utsaimin

Ma'asyirol muslimin!  Siapa diantara Kalian yang dapat konsentrasikan diri mempelajari ilmu, hendaklah melakukannya, sebab itu sangat diperlukan dizaman sekarang, ketika orang yang faham agama Allah ini sangat sedikit, sedangkan para pencari dunia dengan berbagai sarana dan kesungguhan sangat banyak.

Namun, siapa di antara kalian yang tidak dapat melakukannya itu, hendaklah is mendengarkan peringatan, duduk mendengarkan ceramah yang disampaikan oleh ulama, sehingga ia boleh mendapat ilmu dari mereka dan menyampaikan ilmu tersebut kepada orang lain. 

Siapa yang untuk melakukan hal ini pun ia tidak boleh, hendaklah bertanya tentang urusan agamanya kepada orang yang benar benar berilmu.

Kerana Anda diperintahkan bertanya kepada orang berilmu, maka orang yang berakal tentunya akan memilih ulama yang paling berilmu dan paling memiliki sifat waro' sebaik mungkin. 

[Ulama yang benar benar berilmu adalah ulama yang takutkan Allah. Dan ulama yang benar benar takutkan Allah adalah ulama yang mengikuti ajaran agama Islam atas dasar Al-Qur'an dan asSunnah sebagaimana fahaman para sahabat, bukan ulama yang mengajarkan Islam atas ra'yu dan takwil masing masing yang sekarang banyak keberadaannya]  

Kerana itu kaum muslimin, hendaklah kalian bertakwa pada Allah! Jangan lah bermain-main dalam urusan agama!


Petikan dari kumpulan khutbah pilihan Sheikh Utsaimin 

No comments:

Post a Comment