SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

December 7, 2012

Fatwa Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin berkenaan wanita memakai celana panjang

Pertayaan :   Syaikh, antum mengetahui gempuran yang sangat hebat dari musuh musuh Islam terhadap kaum Muslimin secara umum dan wanita Muslimah secara khusus. Dan termasuk risalah mereka dalam merusak wanita muslimah adalah menyerang pasar-pasar pakaian wanita dengan berbagai  macam feshen pakaian dari Barat. Sangat disayangkan , ramai sekali wanita yang memborong jenis pakaian ini dalam bentuk yang mengherankan.                     Di masa sekarang, banyak tersebar di kalangan wanita yang dinamakan “pantalun” (seluar panjang yang lebar) mengisi pasar-pasar dengan berbagai bentuk dan warna, di pakai oleh anak kecil dan orang tua, bahkan para wanita yang kuat dalam agama.

 Jawapan:  Sebelum menjawab pertanyaan ini, saya nasihatkan kepada bapak-bapak yang beriman, hendaklah mereka menjadi pemimpin bagi orang yang berada di bawah tanggung jawabnya, dari kalangan keluarga iaitu anak-anak laki dan wanita, istri dan saudara wanita, serta selian mereka dan hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah subhanahu wata’ala dalam mengurus rakyat (keluarga) ini, dan janganlah mereka membiarkan tali yang ad adi atas punggung kuda di kendalikan oleh wanita yang Nabishallallahu ‘alaihi wassalam berkata pada mereka:

“Aku tidak melihat dari wanita-wanita yang kurang akal dan agama, yang lebih menghilangkan akal laki-laki yang kuat dari salah seorang darimu.”

Dan saya melihat agar kaum Muslimin jangan bejalan berurutan di belakang mode ini dari berbagai jenis pakaian yang datang kepada kita dari sini dan sana dan kebanyakannya tidak sesuai pakain islami yang menutup secara sempurna bagi wanita, seperti pakaian pendek atau ketat atau tipis, dan termasuk di antaranya adalah celana panjang. Sesungguhnya ia menggambarkan kaki wanita, demikian pula perut, pinggang dan kedua payudaranya serta selain yang demikian itu. Maka yang memakainya masuk dibawah hadits  shahih:

“ Ada dua golongan penghuni neraka yang belum kulihat: Satu kaum yang bersamanya ada cemeti seperti ekor sapi, mereka memukul hamba-hamba Allah denganya dan wanita-wanita yang berpakaian  (namun seperti) telanjang, berlenggang lenggok, diatas kepala mereka seperti ponok unta yang miring, mereka tidak masuk surge dan tidak mencium dari jarak seperti ini dan sperti ini” . [ HR. Muslim]

Nasihat saya kepada wanita-wanita beriman dan kaum laki-lakinya hendaklah mereka bertaqwa kepada Allahsubhanahu wata’ala , bersungguh-sungguh terhadap pakaian Islami yang menutup (aurat), janganlah mereka menyia-nyiakan harta mereka dalam mengoleksi pakaian-pakaian seperti ini.

Sekalipun lebar dan luas kerana terpisahnya kaki dari kaki yang lain merupakan satu bagian yang tidak tertutup, kemudian di khawatirkan pula termasuk wanita  yang merupai laki laki kerana celana panjang termasuk pakaian laki-laki.

Wallahul muwaffiq

Link penghubung:    http://www.islamhouse.com/p/408397

Fatwa di tulis dan di tanda tangani oleh Syaikh. Fatwa ini dikeluarkan lebih dari 10 tahun dahulu, bagaimana kah tanggapan beliau sekiranya dia melihat keadaan pakaian wanita sekarang?

No comments:

Post a Comment