SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

December 25, 2012

Setiap hati manusia akan digoda dengan dua hal yang sama buruk

Setiap hati manusia akan digoda dengan dua hal yang sama sama buruk, iaitu syahwat dan syubhat.

Syubhat mengandung dua hal yang belum jelas statusnya. Memoles sesuatu yang bersifat batil dengan sesuatu yang kelihatannya benar. Biasanya orang melihat dari sisi luarnya daripada sisi dalamnya. Bak kerlipan berlian dan intan, hanya mereka yang berilmu dapat membezakannya dan menilai mana yang lebih berharga.

Orang orang yang berilmu selamanya tidak akan terpedaya meskipun kata kata yang di dengar menggiurkan. Hanya mereka yang dikehendaki dan diredhoi Allah yang akan menerima kebenaran dan mereka lah orang orang yang akan selamat.

Orang yang mudah diombang-ambingkan oleh keraguan menunjukkan bahwa ia sangat lemah dan mudah jatuh kelembah syubhat kerana cetek ilmunya

Seseorang yang bernafsu sekali untuk mendapatkan kelazatan dan dirinya tunduk memenuhi hawa nafsunya dimana pun ia berada. Ia tidak akan dapat derajat pewaris para nabi dan tidak akan mendapatkan ilmu, kecuali dengan meninggalkan kelazatan dan menjauhi kesenangan itu. 

Ibnu Taimiyyah berkata, "Janganlah kamu memenuhi hatimu dengan syubhat sebab ia bagaikan bunga karang yang selalu menerima sesuatu yang bukan miliknya dan penuh dengan benda asing. Akan tetapi, hendaknya jadikan hatimu bening sebening kaca. Dengan demikian, syubhat hanya akan lewat dari luarnya, dan tidak akan melekat di atas kaca. Ia dapat melihat syubhat itu dengan kejernihannya dan menolaknya dengan kepadatannya. Jika tidak kamu akan menelan setiap syubhat yang datang kepadamu sehingga hatimu akan menjadi tempat bersemanyamnya syubhat syubhat. ". Wasiat yang sangat bererti bagi kita semua.

Dari kunci Surga Ibnu Qayyim....

No comments:

Post a Comment