SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

March 18, 2014

Pudarnya Islam kerana 4 golongan manusia!

Dikatakan oleh Muhammad bin al-Fadhl, bahwa pudarnya Islam ialah kerana ulah 4 macam manusia;
Pertama: orang yang tidak mengamalkan ilmu mereka. Yakni memiliki ilmu tapi tidak mengamalkannya. Golongan seperti ini adalah golongan orang-orang yang sangat berbahaya bagi masyarakat secara umum. Masyarakat akan menjadikan orang-orang seperti ini sebagai dalil (dasar) dalam berperilaku meskipun mereka penuh dengan kekurangan dan minim kebaikan.

Kedua: orang yang melakukan sesuatu tanpa dasar keilmuan. Mereka memperbanyak ibadah tetapi mereka tidak berilmu. Masyarakat yang melihat ibadah dan kesalehannya akan berbaik sangka dan menjadikannya sebagai teladan meskipun dia tidak memiliki pengetahuan apa pun tentang ibadahnya. Para ulama salaf mengatakan kepada kelompok yang pertama dan kedua ini dengan mencacinya, "Hindarilah (waspadalah) bahaya ilmuwan yang fajir (suka berbuat maksiat) dan ahli ibadah yang tidak berilmu. Bencana yang ditimbulkan oleh keduanya adalah bencana bagi umat manusia keseluruhan, kerana banyak orang yang meniru dan meneladaninya." 

Ketiga: orang yang tidak memiliki ilmu dan tidak berbuat apa pun. Orang-orang seperti ini tidak lebih baik dari hewan ternak.

Keempat: model keempat adalah pembantu iblis dimuka bumi.  Mereka adalah orang-orang yang suka menghalangi orang lain dalam menuntut ilmu dan memperdalam agama. Orang-orang seperti ini lebih berbahaya daripada syaitan-syaitan dan jin sebab mereka berusaha menghalangi atau menguasai hati manusia mendapat petunjuk Allah dan jalan menuju kepada-Nya. 

Empat kelompok yang disebutkan akan berada ditepi jurang yang menganga untuk menuju jalan kebinasaan. Perlawanan dan penindasan yang ditemui oleh seorang alim dan dai' ke jalan Allah dan Rasul-Nya tidak lain kerana perbuatan mereka. Apabila seorang dai' di sekat penyampaian ilmu (yang syar'i) kepada masyarakat umum, dipersulitkan, itulah satu tanda kezaliman..

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Melihat hamba-hamba-Nya. Oleh itu, hanya dengan ilmu, semua rahsia kelompok-kelompok ini akan segera terungkap sehingga semua kebaikan nantinya akan kembali pada ilmu. Sebaliknya, semua kejahatan nantinya akan kembali pada kebodohan. Allahul Musta'an. 
"Kunci Shurga" Ibnu Qayyim, 'Mencari kebahagian dengan ilmu.'

No comments:

Post a Comment