SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

October 10, 2012

Hati yang selamat.

 Dalam bahasa Arab, hati yang selamat disebut denganqalbun salim, iaitu hati yang akan selamat dari siksa Allah Ta’ala. Hati yang selamat adalah hati yang pasrah kepada Allah Ta’ala, taat terhadap segala perintah dan tidak pernah terbesit untuk melanggar aturan aturan-Nya.  Hati yang bersih hanya tunduk kepada Allah Ta’ala, tidak mengerjakan sesuatu, kecuali atas perintah-Nya karena Allah Ta’ala adalah tujuannya.  Hati yang selamat tidak pernah ragu dalam keimanannya dan redha atas segala keputusan-Nya.  Hati yang selamat adalah hati yang bebas dari segala unsur  kemusyrikan, bid’ah, kesesatan, kebatilan dan segala ucapan yang buruk.
Dengan demikian hakikat hati yang selamat adalah hati yang beribadah kepada Allah Ta’ala dengan penuh takut, semangat dan penuh harapan.  Hati yang bersih akan punah jika ia mencintai selain Allah melebihi cintanya kepada Allah  dan kepada Rasul-Nya. Hati yang tegar atas ketaatan dan keimanan kepada Allah Azzawajalla.  Pasrah menerima qadak dan qadar dan takdir –Nya.
Ia tidak pernah ragu, memberontak apalagi membenci AllahTa’ala atas takdir-Nya. Ia betul betul pasrah dan benar benar menyerahkan segala perkataan, perbuatan, keadaannya secara lahir dan batin hanya kepada Allah Ta’ala. Ia menolak segala sesuatu yang datang selain dari Allah dan Rasul-Nya. Ia juga menolak segala sesuatu yang bertentangan dengan aturan yang datang selain dari Allah dan Rasul-Nya.
Ia tidak mempertikaikan semua hukum hukum AllahAzzawajalla  walaupun kadang kala ada yang tidak dapat diterima oleh akalnya.
Semoga kita  semua direstui dengan  hati yang selamat  yang dapat menyelamatkan kita  di akhirat kelak.

Kunci Surga  oleh Ibnu Qayyim     (Miftah Dar As-Saadah wa Mansyur Wilayah Ahli Al-Ilmi wa Al-Iradah)

No comments:

Post a Comment