SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

June 5, 2013

Memandang Baik Terhadap Sesuatu

Al-Tazyin artinya menjadikan memandang baik pada sesuatu yang berasal dari Allah Subhanahuwataala. Ini merupakan sesuatu yang baik kerana dapat membezakan orang ta'at dan durhaka, orang Mukmin dan orang kafir. Dan merupakan pula sebagai ujian. Misalnya memandang terhadap ciptaan Allah yang ada dimuka bumi ini dengan sebaik-baik ciptaan sehingga mereka menjadi tertarik.

"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah diantara mereka yang terbaik perbuatannya. "
[ QS. Al-Kahfi: 7]

Sementara Tazyin dari shaitan pula merupakan sesuatu yang buruk. Jika seseorang hamba memandang baik terhadap perbuatan buruk, maka bererti Allah menghukum mereka atas kedurhakaannya sendiri. Jika Allah telah memberitahukan yang buruk dari yang baik kepada seseorang, lalu ia mengutamakan, memilih dan menyukai keburukan itu, maka Allah akan menjadikannya memandang baik perbuatan buruk itu.

Setiap orang dzalim, fasik, durhaka dan jahat sudah pasti telah diberitahu Allah sebelumnya bahwa semua bentuk perilaku tersebut buruk. Bila ia maseh melakukannya, maka hatinya akan dijadikan atau dibuat condong kepada keburukan itu. Allah menghukumnya dengan kecondongan hati terhadap keburukan tersebut.

Maka jelas lah bahwa tazyin yang dilakukan Allah terhadap seorang hambaNya merupakan bentuk keadilan, hikmah sekaligus hukumanNya. Adapun tazin shaitan merupakan kekeliruan dan kedzaliman.

Dari itu waspadalah hai manusia, sesuatu perkara yang memang buruk, janganlah engkau berdaleh, membuat helah, berlipat lidah untuk menghalalkan membuatnya.

Dari "Kun Faya Kunn" oleh Ibnu Qayyim cetakan asli 1Sep 2008

No comments:

Post a Comment