SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

July 24, 2013

Lima Kunci Alam Ghaib

Al-Bukhari meriwayatkan dari ayah Salim bin Abdullah bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda;

"Kunci alam ghaib itu ada lima, yang tidak di ketahui kecuali oleh Allah semata. 'Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang hari Kiamat, dan Dia lah yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim, dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok, serta tiada seorang pun yang dapat mengetahui dibumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Maha-mengenal.'"   
[QS. Luqman:34]

"Dan Dia mengetahui apa yang ada didaratan dan dilautan." ** Ilmu Allah yang Mahamulia itu meliputi segala yang ada, baik di darat dan di lautan, dan tidak ada sedikit pun dari hal itu yang tersembunyi dari-Nya, tidak juga sekecil apa pun dibumi maupun di langit.

Firman Allah Ta'ala selanjutnya;
"Dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Allah mengetahuinya (pula)." **
Maksudnya, Allah mengetahui semua gerakan bahkan gerakan benda-benda mati sekalipun.

Firman-Nya lebih lanjut:
"Dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak (pula) sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis didalam kitab yang nyata." **
** [QS. al-An'aam~ 6: 59]

Jika demikian adanya, lalu bagaimana dugaanmu tentang pengetahuan Allah azzawajalla terhadap gerakan binatang, apalagi gerakan makhluk, yang diberi taklif, baik jin maupun manusia.
Wallahu a'alam.
Rujukan: Tafsir Ibnu Katsir surat al-An'aam :59.  

No comments:

Post a Comment