SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

September 30, 2016

Tipu daya Syaitan: Bersandar pada Akal

Berkata Ibnu Qayyim rahimahullah;
Di antara tipu daya syaitan untuk mengeluarkan manusia dari ilmu dan agama adalah ia menyulutkan pendapat bahwa firman Allah dan sabda Rasul-Nya hanyalah teks-teks verbal yang tidak mengandung keyakinan (kepastian). Selanjutnya syaitan membisikkan bahwa hasil pemikiran yang pasti dan dalil-dalil yang meyakinkan hanyalah terdapat dalam metode filsafat dan para ahli kalam. Sehingga mereka pun terhalangi dari mengambil petunjuk dan keyakinan melalui cahaya alQur'an, selanjutnya syaitan membelokkan mereka pada logika Yunani, serta bebagai apa yang mereka miliki dari pengakuan-pengakuan dusta yang telanjang dari dalil.

Syaitan berkata kepada mereka bahwa itu adalah khazanah ilmu yang telah diuji oleh berbagai macam pemikiran, dan telah melalui ratusan abad dan zaman. 

Perhatikanlah, betapa halus perdayaan dan makar syaitan, hal yang kemudian mengeluarkan mereka dari iman, sebagaimana seseorang mengeluarkan seutas rambut dari adunan tepung.

*Jika di lihat fenomena saat ini, tepat ungkapan beliau. Islam kini asing sebab beragama mengikut konteks semasa supaya bersesuaian dengan peredaran zaman bukan ikut alQur'an dan qala Rasulullah shalallahu alaihi wassalam. 

Sumber: Management Qalbu oleh Ibnu Qayyim

No comments:

Post a Comment