SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

March 12, 2013

Jalan (manhaj) Golongan Yang Selamat


1. Golongan yang selamat ialah golongan yang setia berpegang teguh kepada manhaj Rasulullah shallallahu alaihiwassalam dalam hidupnya dan manhaj para sahabat sesudahnya.
Iaitu Kitab Suci al-Quran yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya, yang beliau jelaskan kepada para sahabatnya dalam hadits hadits shahih.

2. Golongan yang selamat akan kembali (merujuk) kepada Firman Allah dan sabda RasulNya tatkala terjadi perselisihan dan pertentangan di antara mereka, sebagai realisasi dari Firman Allah dalam surah An-Nisa :59/65

3. Golongan yang selamat tidak mendahulukan perkataan seseorang atas Firman Allah dan Sabda RasulNya, sebagai realisasi dari Firman Allah dalam surah Al-Hujurat: 1

4. Golongan yang selamat senantiasa menjaga kemurniaan tauhid.
Tidak berdoa dan memohon pertolongan selain Allah. Menjauhi dan membasmi berbagai bentuk syirik dengan segala simbol simbolnya. Kehidupan tidak berpolakan kaum kuffar.

5. Golongan yang selamat senang menghidupkan sunnah-sunnah Rasulullah dalam ibadah, prilaku dan segenap kehidupannya.
Karena itu mereka menjadi orang orang asing di tengah kaumnya;
"Sesungguhnya Islam pada permulaannya adalah asing dan akan kembali menjadi asing seperti pada permulaannya. Maka Keuntungan besarlah bagi orang orang yang asing. (HR. Muslim)

6. Golongan yang selamat tidak fanatik kecuali kepada Firman Allah dan sabda RasulNya yang ma'sum, yang berbicara tidak berdasarkan hawa nafsu.
Adapun manusia selainnya, betapa pun tinggi darjatnya terkadang melakukan kesalahan, sebagaimana sabda Nabi, " setiap manusia pernah melakukan kesalahan dan sebaik baik orang yang melakukan kesalahan adalah mereka yang bertaubat."  ( Hadits Hasan riwayat Ahmad)

7. Golongan yang selamat menyeru kepada yang ma'ruf dan mencegah kemungkaran.
Mereka melarang segala jalan bid'ah dan kelompok kelompok yang menghancurkan dan memecah belah umat, berbuat bid'ah dalam hal agama dan menjauhi sunnah Rasul dan para sahabatnya.

8. Golongan yang selamat mengajak seluruh umat Islam agar berpegang teguh kepada sunnah Rasul dan para sahabat.
Agar mereka mendapatkan pertolongan dan masuk Shurga atas anugerah Allah dan syafa'at Rasulullah shallallahu alaihiwassalam - dengan izin Allah -

9. Golongan yang selamat mengingkari peraturan dan perundang-undangan yang di buat oleh manusia jika bertentangan dengan ajaran Islam.
Mereka mengajak manusia berhukum kepada al-Quran yang diturunkan Allah untuk kebahagian manusia di dunia dan akhirat. Hukum-Nya abadi sepanjang masa dan relevan bagi penghuni bumi sepanjang zaman.
Sungguh sebab kesengsaraan dunia, kemerosotan dan kemundurannya, khususnya dunia Islam, adalah kerana mereka meninggalkan hukum hukum Kitab Suci dan sunnah Rasulullah  shallallahu alaihiwassalam.  Umat Islam tidak akan jaya kecuali dengan kembali kepada ajaran Islam, baik secara pribadi, kelompok mau secara pemerintahan.
Petikan ringkas dari 'Jalan golongan yang Selamat' oleh Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu.

No comments:

Post a Comment