SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

March 14, 2013

Peringatan Penting bagi kaum Muslimin!


Khutbah oleh Syaikh Utsaimin.. Beberapa jenis pakaian terlarang.

Kaum Muslimin!
Bertakwah lah kepada Allah. Jagalah diri dan keluarga Anda dari Neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan bebatuan. Penjaganya adalah malaikat malaikat yang besar dan keras, yang tidak mendurhakai perintah Allah dan senantiasa melaksanakan apapun yang diperintahkan kepada mereka.

Wahai kaum pria!
Allah telah menjadikan Anda sebagai pemimpin pemimpin bagi para wanita, maka tunaikanlah tugas ini! Kelolalah urusan mereka dan didiklah mereka! Jangan jadi orang asing di tengah keluarga, tidak pernah melarang mereka dari tindak kejahatan dan kerusakan. Sikap seperti ini mengandung mafsadat dari dua sudut; 1, sikap ini mencampakkan kehormatan dan menghapuskan kelelakiannya di tengah tengah keluarga, dan 2, merupakan pengabaian terhadap kewajipan memimpin mereka yang telah ditetapkan oleh Allah.

Kaum Muslimin!
Andai kata seorang pengembala kambing membawa kambing kambingnya ke lembah lembah maut dan tempat tempat yang berbahaya, bukanlah Anda menganggapnya sebagai orang yang dzalim dan melampaui batas? Jika demikian, ada diantara Anda yang rela melihat keluarganya melalaikan kewajipan dan tenggelam dalam hal hal yang diharamkan oleh Allah sebab dia tidak menjalankan amar makruf nahi munkar.

Wahai kaum Muslimin!
Keluarga kita memiliki banyak persoalan! Dan salah satunya yang paling berbahaya adalah tindakan para wanita yang pergi ke pasar-pasar (mall) dengan memakai parfum dan memperlihatkan aurat. Mereka pergi dengan tangan dipenuhi perhiasan emas, mengenakan pakaian pendek, ketat, tipis yang dengan mudah menampakkan bentuk tubuh mereka. Mungkin, mereka juga berdiri di hadapan pria pemilik toko, tertawa tawa bersamanya. Ini merupakan fitnah yang besar dan buruk. Tidak kira yang lanjut usia atau gadis remaja. Ini sungguh mengherankan. Padahal, para gadis kita dari dahulu dan beberapa tahun sebelum ini, tidak terlintas di dalam hatinya untuk keluar kepasar pasar. Andaikata mereka perlu keluar rumah, mereka tidak keluar rumah kecuali pada pagi atau sore hari dan sangat berhati-hati dan menutup diri. Namun keadaan berubah begitu cepat menjadi seperti yang Anda lihat, seakan akan kita telah melakukan sebuah lompatan jauh menuju tradisi bersolek dan buka- buka aurat.
Inna lillahi wa inna ilaihi roji'un, wala haula wala quwwata illa billah!

Wahai kaum Muslimin!
Telah di riwayatkan secara shahih dari Nabi shallallahu alaihiwassalam bahwa beliau bersabda;
"Ada dua golongan penghuni Neraka yang aku belum pernah melihatnya......dan wanita wanita yang berpakaian tetapi telanjang, berbelok dan membelokkan, kepala mereka seperti punuk unta yang miring, mereka tidak akan masuk shurga dan tidak akan mencium baunya, padahal bau shurga itu tercium dari jarak perjalanan sekian dan sekian."

Inilah sifat sifat para wanita penghuni Neraka, berpakain tetapi telanjang. Artinya, mereka mengenakan pakaian akan tetapi pakaian itu tidak berguna dan tidak menutupi, kerana terlalu pendek, tipis atau terlalu ketat. Mereka berbelok dari kebenaran dan jalan lurus, serta membelokkan orang lain darinya. Itu lantaran pakaian dan tingkah laku mereka menggoda, yang menyesatkan dirinya sendiri dan orang lain.

Wahai kaum Muslimin!
Wahai orang orang yang beriman kepada Allah dan Rasul- Nya! Wahai orang orang yang percaya akan berita dan menerima nasihat beliau! Sang juru nasihat terpecaya telah memberitahu kepada Anda semua tentang pakaian para wanita penduduk Neraka, supaya Anda semua berhati-hati terhadap pakaian tersebut dan mencegah wanita-wanita kalian mengenakannya. Adakah Anda mendapati seseorang yang lebih tulus nasihatnya daripada Rasulullah shallallahu alaihiwassalam ? Adakah pola hidup yang lebih sempurna daripada pola hidup beliau? Bolehkah Anda mendapat jalan untuk memperbaiki masharakat dan memerangi perusak perusak agama dan kemuliannya, yang lebih sempurna dan lebih baik daripada jalan beliau? Tidak mungkin! Demi Allah, Anda tidak akan menemukan itu selamanya. Setiap orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya pasti tahu tidak ada orang yang nasihat serta pola dan jalan hidupnya yang lebih baik dari Muhammad shallallahu alaihiwassalam. Namun, kelalaian dan taklid buta menyebabkan kita terjerumus dalam kesalahan- kesalahan yang kita lakukan.

Kaum Muslimin!
Pakaian pakaian pendek atau ketat yang dikenakan oleh putri-putri Anda, dimana Anda biarkan mereka mengenakannya atau bahkan mungkin Anda sendiri yang memberikan pakaian tersebut kepada mereka, bukan pakaian yang mendatangkan kebaikan bagi mereka, melainkan keburukan. Pakaian yang menghilangkan rasa malu, mendatangkan fitnah kepada mereka, dan mengakibatkan tersingkirnya pakaian syari' yang menutup aurat dengan sempurna, yakni pakaian MALU dan pakaian Salafush Sholih. Kita menyaksikan anak-anak perempuan berusia delapan tahun atau lebih, mengenakan rok setengah paha saja dan didalamnya mengenakan celana dalam, sehingga Anda dapat melihat bagian-bagian yang sangat dekat dengan qubul dan dubur, khususnya bila rok tersebut langsung bersambung dengan pakaian atas, maka ujung ujung rok tersebut mudah tersingkap dari bawah keatas sehingga menampakkan aurat.

Saudara-saudaraku!
Apa manfaat pakaian seperti ini bagi masharakat? Apakah pakaian ini dapat mendidik moral masharakat, menyempurnakan imannya, memperbaiki kerjanya, memajukan keadaannya, atau menyehatkan badan orang yang memakainya? Sama sekali tidak! Justru pakaian itu mengandung banyak mafsadat, menghilangkan rasa malu dan membiasakan dikenakanya pakaian seperti itu bila kelak anak-anak sudah dewasa sebagaimana boleh disaksikan. Dampak negatif pakaian-pakaian model ini tidak hanya menimpa anak-anak, tetapi juga merambah kepada para gadis muda yang sudah memasuki usia layak menikah. ***Yang lanjut usia juga ramai yang mengenakan baju ketat, celana panjang sehingga nampak lekuk lekuk badannya***

Kaum Muslimin!
Pakaian yang tercela itu bukanlah lantaran ia merupakan pakaian asing atau model baru. Tidak semua hal yang baru pasti itu tercela, kecuali bila jelas merbahayakan dan menyimpang dari kewajipan yang harus dijalankan. Anda telah menyaksikan sendiri dan mendengar orang lain tentang berbagai dampak negatif pakaian- pakaian tersebut. Kerana itu, kita mengingkari dan mengingatkannya. Saya memohon kepada Allah Subhanahuwataala agar menolong kita semua untuk menjalankan kebaikan, mencegah kita dari kejahatan, mengaruniakan kesentosaan kepada kita baik di dunia maupun di akhirat, serta menjadikan kita termasuk golongan orang-orang yang disebut dalam FirmanNya :

"Sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hamba-hamba-Ku, yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal."  (Az-Zumar [39] : 17-18)
Ameen

Khutbah disampaikan di Masjid Jami' Al-Kabir di 'Unaizah lebih 15 tahun yang lalu..bayangkan   kondisi sekarang... Jika Sheikh maseh hidup dan menyaksikan keadaan wanita wanita kita.....
Dari Kumpulan Khutbah Pilihan, terbitan Al-Qowam, Solo.

No comments:

Post a Comment