SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

August 8, 2014

Fatwa MUI Haramkan "Jilbab" (yang tidak syar'i)

Majlis Ulama Indonesia (MUI) secara tegas telah mengeluarkan fatwa haram mengenai pakaian bagi wanita yang maseh memperlihatkan bentuk lekuk tubuh. (Ketat) Hal ini termasuk bagi wanita yang memakai tudung, jilbab, namun mengenakan pakaian yang ketat memperlihatkan bentuk tubuh.
Dengan itu, MUI mengimbau agar setiap muslimah yang sudah mengenakan jilbab untuk lebih memperhatikan cara berpakaian nya. 

http://news.liputan6.com/read/2087827/mui-haramkan-jilboobs

Ini adalah satu langkah positif oleh MUI dalam menganjurkan wanita muslimah supaya berpakaian sopan yakni pakaian yang syar'i sepertimana telah di jelaskan dalam alQur'an dan as-Sunnah Nabi-Nya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman;

'Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya keseluruh tubuh mereka."  
[QS. Al-Ahzaab:59]

Dan Nabi shallallahu alaihi wa sallam bersabda;
"Ada dua golongan penghuni Neraka yang belum kulihat: Satu kaum yang bersamanya ada cemeti seperti ekor sapi, mereka memukul hamba-hamba Allah dengannya dan wanita-wanita yang berpakaian (namun seperti) telanjang, berlenggang lenggok, diatas kepala mereka seperti punuk unta yang miring, mereka tidak masuk shurga dan tidak mencium dari jarak seperti ini dan seperti ini." [HR. Muslim].

Semoga Allah Ta'ala memberi hidayah dan taufik kepada majlis Ugama negara kita (Muis) dan juga negeri negeri lainnya mengorak langkah mengadopsi hukum syariat ini.... Ameen..

No comments:

Post a Comment