SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

August 12, 2014

Wanita Nasrani dilarang pakai celana ke gereja, bagaimana pakaian muslimah ke masjid?



Dua Uskup dari gereja 'Abbasiya Coptic Catheral' di Mesir telah mengeluarkan larangan bagi  wanita-wanita berusia 11 tahun keatas tidak dibenarkan memakai celana panjang, blaus, dan make-up, semasa 'sakramen jamuan kudus' di gereja-gereja mereka.  Mereka juga di nasehati supaya memakai 'pakaian yang sopan' bertudung sebagaimana pakaian wanita Muslim.

Isu pakaian ini bukan lah satu isu baru. Pada 2012, Uskup Bishoy juga telah menyuarakan kepada wanita-wanita Nasrani supaya ber 'pakaian sopan' dan mengambil contoh dari pakaian biarawati mereka. Sebagaimana yang dijangkakan, isu ini telah mendapat tentangan dari wanita-wanita itu.
Mereka melabel Uskup-Uskup ini sebagai " Salafist Orthodox Bishop".. 

Jika wanita-wanita Nasrani saja disuruh berpakaian sopan, bagaimana pula pakaian muslimah kita? Bukankah mereka lebih berhak dan lebih patut menjaga aurat dan tidak bertabarruj? Tapi pakaian muslimah pada hari ini sangat menyedihkan, mereka ke masjid seolah-olah ke pesta. Tidak ada lembaga atau badan islam, para asatizah yang ambil berat tentang cara berpakaian wanita kita... Pokoknya asal mereka berpakaian, tidak kira balut aurat atau tutup aurat...
 Allahul mustaan!

No comments:

Post a Comment