SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

February 15, 2013

Mengenal ciri ciri golongan yang Selamat

1. Golongan yang selamat jumlahnya sangat sedikit di tengah banyaknya umat manusia.

Tentang keadaan mereka, Rasulullah shallallahu alaihiwassalam bersabda;

"Keuntungan besarlah bagi orang-orang yang asing, iaitu orang-orang shalih di lingkungan orang banyak yang berperangai buruk, orang yang mendurhakai mereka lebih banyak daripada yang mentaati mereka."   (HR. Ahmad, hadits shahih).

Allah memuji mereka dengan FirmanNya;
"Dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang bersyukur." QS Saba': 13

2. Golongan yang selamat banyak dimusuhi oleh manusia, difitnah dan dilecehkan dengan gelaran dan sebutan yang buruk. Nasib mereka seperti nasib para Nabi yang dijelaskan dalam Firman Allah;

"Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, iaitu setan-setan (dari jenis) manusia dan (dari jenis) Jin. Sebagian mereka membisikkan kepada sebagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu (manusia)."  QS Al-An'am: 112

Rasulullah shallallahu alaihiwassalam misalnya, ketika mengajak kepada tauhid, oleh kaumnya beliau dijuluki sebagai " tukang sihir lagi pendusta".

Syaikh Abdul Aziz bin Baz ketika ditanya tentang golongan yang selamat, beliau menjawab, "Mereka adalah orang-orang salaf dan setiap orang yang mengikuti jalan para as-Salaf ash-Shalih (Rasulullah, para sahabat dan setiap orang yang mengikuti jalan petunjuk mereka)."

Semoga kita termasuk mereka yang berakidah al-Firqah an-Najiyah (golongan yang selamat) ini, Amin.
Salinan dari buku jalan golongan yang selamat oleh Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu. 

No comments:

Post a Comment