SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

May 30, 2013

Cerita Iblis dengan Nabi Yahya bin Zakaria

Abdullah bin Muhammad bin Ubaid dengan sanadnya dari Wahib bin Al Wird, ia berkata: Kami mendapat khabar bahwa Iblis menampakkan diri kepada Yahya bin Zakaria alaihissalam seraya berkata: "Aku ingin menasehatimu."  Yahya bin Zakaria alaihissalam berkata: "Kamu pendusta, janganlah kamu menasehatimu tetapi beritahukan kepadaku tentang anak Adam."

Iblis berkata: " Mereka di sisi kami ada tiga golongan. Pertama, mereka yang paling susah bagi kami. Kami menggodanya hingga kami berjaya kemudian dia melakukan istighfar dan bertaubat sehingga merosakkan semua yang telah kami capai daripadanya, kemudian kami kembali tetapi dia juga kembali melakukan hal yang sama; sehingga kami letih sekali menghadapinya.

Kedua, mereka yang berada di tangan kami seperti bola mainan di tangan kanak-kanak, kami mempermainkan mereka sesuka hati kami; kami telah berjaya menguasai diri mereka.

Ketiga, mereka yang sepertimu, terpelihara sehingga kami tidak dapat melakukan apa-apa kepada mereka."

Nabi Yahya alaihissalam berkata: "Berdasarkan hal tersebut, apakah kamu mampu melakukan sesuatu kepadaku?"

Iblis menjawab: "Tidak, kecuali sekali iaitu ketika kamu menghidangkan makanan yang kamu makan sementara itu aku membuatnya sangat lazat kamu rasakan hingga kamu makan lebih banyak dari yang kamu inginkan kemudian kamu tidur malam itu sehingga tidak bangun untuk shalat malam sebagaimana yang biasa kamu lakukan."

Yahya bin Zakaria alaihiwassalam berkata kepadanya: "Sungguh, aku tidak akan makan hingga kenyang untuk selama-lamanya."

Iblis pun berkata: "Sungguh, aku tidak akan menasihati anak Adam sesudahmu."

Wallahu a'alam.

Dikutip dari Kisah Para Nabi dan Rasul oleh Ibnu Katsir. Judul asli, Qisasul Anbiya'.

No comments:

Post a Comment