SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

May 28, 2013

Lelaki yang pertama kali memeluk Islam

Abu Bakar adalah lelaki yang pertama  kali memeluk Islam, walaupun Khadijah lebih dahulu masuk Islam daripadanya. Adapun dari golongan anak-anak, Ali yang pertama kali memeluk Islam, sementara Zaid bin Haritsah adalah yang pertama kali memeluk Islam dari golongan budak.

Ternyata keislaman Abu Bakar radiyallahanhu paling banyak membawa manfaat besar terhadap  Islam dan kaum Muslimin dibandingkan dengan keislaman selainnya, kerana kedudukannya yang tinggi dan semangat serta kesungguhannya berdakwah. [al-Bidayah wan Nihayah, 3/26]
Dengan keislamannya, maka masuk lah mengikuti-nya tokoh-tokoh besar yang mashur seperti  Abdurrahman bin Auf, Sa'ad bin Abi Waqqash, Utsman bin Affan, az-Zubair bin Awwam dan Thalhah bin Ubaidullah.

Di awal keislamannya beliau menginfakkan dijalan Allah apa yang dimiliknya sebanyak 40.000 dirham, beliau banyak memerdekakan budak-budak yang disiksa karena keislamannya dijalan Allah, seperti Bilal radiyallahanhu. Beliau selalu mengiringi Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam selama di Makkah, bahkan dijalan yang mengiringi beliau ketika bersembunyi didalam gua dan dalam perjalanan hijrah hingga sampai dikota Madinah. Disamping itu beliau mengikuti seluruh peperangan yang diikuti Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam, baik perang Badar, Uhud, Khandaq, Penaklukkan kota Makkah, Hunain maupun peperangan di Tabuk.

Ketika wafatnya Abu Bakar, apabila tampok khalifah ambil alih oleh Umar, beliau berkata, "Semoga Allah merahmati Abu Bakar, sesungguhnya dia telah membuat Kesulitan (untuk mengikutinya) bagi orang-orang yang menjadi khalifah setelahnya."

Dari 'Perjalanan Hidup Empat Khalifah Rasul yang Agung.' Karya Ibnu Katsir cetakan Darul Haq.

No comments:

Post a Comment