SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

February 27, 2014

Syaitan hanya berani mempermainkan manusia yang bodoh!

Satu daripada tipu daya syaitan untuk menarik manusia ke lembah kebodohan, supaya lebih senang dia memperlakukannya, ialah dengan mengajak manusia berfikir bahwa meninggalkan ilmu pengetahuan (ilmu syar'i) itu baik. Tak cukup dengan itu, syaitan bahkan mengajak mereka memandang remeh orang-orang yang menyibukkan diri dengan kepentingan ilmu. 

Kalau saja mereka faham, mereka akan tahu bahwa hal itu sangat bertentangan dengan syariat.  Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam pernah bersabda, 'Sampaikanlah apa yang aku ucapkan' ketika Tuhannya berfirman kepadanya "Sampaikanlah" (al-Maidah [5]:67).

Ingatlah jika para ulama tidak tahu apapun tentang ilmu, bagaimana mungkin mereka menyampaikan syariat kepada manusia. Dalam agama, beramal ada dua macam, yaitu mengamalkan yang wajib, yang tidak boleh ditinggalkan, dan yang sunnah, yang tidak wajib. Belajar hadith jauh lebih baik daripada puasa sunnah atau shalat sunnah.

Jadi janganlah menoleh kepada perkataan orang-orang yang tidak memahami kedudukan hadith (shahih atau dhaif), tidak memahami fiqh, (tidak mengikuti sunnah) dan jangan silau dengan kebesaran nama seseorang. [Jangan terpukau dengan cerita cerita khayalan, dalil samar-samaran]
Di edit dari Shaidul Khathir oleh Imam Ibnu al-Jauzi

No comments:

Post a Comment