SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

February 14, 2014

Tidak ada yang lebih asing daripada Sunnah. Berbahagialah orang yang asing!

"Sesungguhnya Islam bermula asing, dan ia akan kembali menjadi asing sepertimana ia bermula. maka berbahagialah orang-orang yang asing (Ghuraba') itu."

(HR. Abu Hurairah, Muslim, Kitabul Iman 2/354, Ibnu Majah, Kitabul-Fitan 4/349 dan lain lagi)

Siapakah Al-Ghuraba' ?
---------------------------
1.  Mereka adalah orang-orang yang melakukan kebaikan ketika manusia dalam keadaan rusak.
2.  Mereka adalah orang-orang soleh yang berada di tengah-tengah orang-orang yang buruk agamanya. Yang berpaling dari mereka lebih ramai daripada yang mengikuti mereka.

Imam al-Auza'i ~rahimahullah~ berkata:
"Hendaknya engkau mengikuti athar-athar generasi salaf, walaupun manusia tidak menerimamu. Jauhkanlah dirimu dari pandangan-pandangan seseorang, walaupun mereka menghiasinya dengan kata-kata yang indah dihadapanmu."
(Syaraf Ahlil Hadith oleh Khatib al-Baghdadi, 7(no8) )

Fudail bin Iyadh ~rahimahullah~ berkata:
"Janganlah engkau merasa gersang untuk menempuh jalan-jalan petunjuk kerana sedikit orang yang melakukannya. Dan janganlah engkau tertipu dengan ramainya orang-orang yang melakukan perkara-perkara yang membinasakan manusia."
(Ilmu Usul Bid'ah hal 272)

Ibnu Qayyim ~rahimahullah~ berkata:
"Orang yang berilmu lagi benar, tidak akan merasa asing disebabkan sedikit rakannya dan tidak ada orang yang melakukannya, apabila dia menjelmakan didalam hatinya bahwa dia sebenarnya ditemani oleh generasi awal yang Allah subhanahu wa ta'ala telah menganugerahkan nikmatNya kepada mereka yang terdiri dari nabi-nabi, para sholafus solih, para syuhada. Mereka itulah sebaik teman. Seorang hamba yang sendirian dalam menuntut jalan yang benar menunjukkan bukti diatas kebenaran pencarian itu."
(Ilmu Usul Bidah hal273)

Al-Hasan al-Basri ~rahimahullah~ berkata:
"Tidak sah (di terima) suatu ucapan kecuali disertai dengan amalan. Tidak sah ucapan dan amalan kecuali disertai dengan niat. Dan tidak sah ucapan, amalan dan niat kecuali dengan mengikuti al-Sunnah. (yang di syariatkan)
(al-Lalaka'ie jilid 1, hal63)

Pada kondisi saat ini, tidak ada yang lebih asing daripada Sunnah. Dan yang lebih asing (aneh) lagi daripadanya ialah orang yang mengetahui sunnah itu sendiri.
Allahul Musta'an...




No comments:

Post a Comment