SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

July 25, 2014

Ciri-ciri munafik yang lainnya...

"(Orang-orang munafik) iaitu orang-orang yang mencela orang-orang Mukmin yang memberi sedaqah dengan sukarela dan (mencela) orang-orang yang tidak memperoleh (untuk disedaqahkan) selain sekadar kesanggupannya, maka orang-orang munafik itu menghina mereka. Allah akan membalas penghinaan mereka itu dan untuk mereka adzab yang pedih." 
[QS. At-Taubah:79]
Di antara sifat orang-orang munafik yang lainnya adalah, bahwasanya tidak akan ada seorang pun yang lepas dari celaan dan ejekan mereka dalam SEGALA hal. Bahkan orang-orang yang suka bersedaqah pun tidak lepas dari celaan orang-orang munafik tersebut. Jika ada salah seorang yang suka bersedaqah datang membawa harta yang banyak, maka mereka (orang munafik) mengatakan: "Ia lakukan hal itu kerana riya'". Dan jika ia membawa pemberian yang sedikit, maka mereka akan mengatakan: "Allah tidak membutuhkan sedaqah itu." 

Dalam tafsir Ibnu Katsir rahimahumullah, sebagaimana diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, dari Abi Mas'ud radiyallahuanhu, ia  menceritakan setelah ayat sedaqah turun mereka membawa barang di atas punggung, ada yang memberi banyak dan ada yang sedikit. Abu 'Uqail dari sekutu Bani Amr bin 'Auf, membawa satu sha' kurma, maka orang-orang munafik antara mereka mencela sedemikian. Hadith tersebut juga diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahih Muslim. 

Beginilah keadaan sifat orang-orang munafik yang suka mencela dan mengejek-ngejek kaum Mukminin dalam segala hal. Dari itu waspadalah mereka yang suka mengejek orang-orang yang benar-benar mengikuti sunnah Nabi shallallahu alaihi wa sallam....takut terlepas pandang... 
Wallahu a'lam waAllahul  Musta'an ...
Ref: Tafsir Ibnu Katsir ; 9:79.

No comments:

Post a Comment