SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

September 16, 2013

Arti sebuah Pengorbanan


Allah Subhânahu wa Ta’âlâberfirman,

إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ ، وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ، وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ ، سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ ، كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ، إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ .
“Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata.Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang agung.Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di kalangan orang-orang yang datang kemudian, (yaitu) ‘Kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim.’Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ia termasuk hamba-hamba Kami yang beriman”[Ash-Shâffât: 106-111]
Ibadah Qurban, bahkan banyak Ibadah di hari An-Narh dan hari-hari Tasyriq, mengingatkan kita kepada Nabi Ibrahim ‘alaihissalam yang telah mengorbankan segala yang beliau miliki untuk mengabdi kepada Rabbnya. Beliau menyerukan tauhid dan pemurnian ibadah kepada Allah, menghancurkan patung-patung dan peribadahan kepada berhala, mendebat seorang raja yang kafir lagi sewenang-wenang hingga membungkamnya, menasihati kaumnya sehingga beliau dilemparkan ke dalam api yang menyala-nyala, melaksanakan perintah Rabbnya untuk menyembelih buah hatinya yang telah dinanti puluhan tahun… dan sejumlah pengorbanan beliau dalam uraian ayat-ayat Al-Qur`an.
Renungilah makna seorang hamba sejati yang jiwa dan kehidupannya telah dia serahkan kepada hal yang dicintai oleh Penciptanya.
Belajarlah berkorban untuk Allah dan keagungan agama-Nya dengan jiwa dan segala kemampuan.
Sumber: Dzulqarnain.net

No comments:

Post a Comment