SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

September 25, 2014

Pemerintah Turki mencabut larangan berhijab di sekolah-sekolah.

Pemerintah Turki telah mengumumkan pencabutan larangan berhijab di sekolah-sekolah untuk pelajar puteri 10 tahun keatas, dimana mereka tidak lagi dipaksa untuk membiarkan kepalanya terbuka, tanpa kerudung. 
Walaupun perubahan peraturan ini tidak disukai oleh orang-orang sekular, namun Perdana Menteri Ahmet Davutoglu menyambut baik perubahan peraturan ini yang disebutnya sebagai upaya demokratisasi.
Selangkah demi selangkah melepaskan Turki dari legasi Kemal Ataturk yang setelah keruntuhan kekhalifahan Uthmaniyyah, memberlakukan pemisahan yang tegas antara agama dan negara, sehingga hilang ciri-ciri keislaman.
Semoga para penguasa kita juga diberi dihidayah dan taufik dapat mencabut larangan berhijab di sekolah-sekolah tahap menengah keatas (Secondary school and above). Dan juga bagi para pekerja-pekerja wanita di bahagian depan, ( Frontline) 
“Apakah hukum jahiliah yang mereka kehendaki dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?”   [Al-Maidah: 50].  .. Allahul Musta'an ..


No comments:

Post a Comment