SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

April 22, 2013

'Allaahumma ajirni minan-naar' - Shahih atau Dhaif?

"Apabila kamu usai melakukan shalat subuh, sebelum berbicara dengan seseorang, ucapkanlah, 'Allaahumma ajirni minan-naar (Ya Allah, lindungilah aku daripada api Neraka)' sebanyak tujuh kali, maka jika kamu meninggal dunia pada hati itu niscaya Allah akan menetapkan untukmu perlindungan dari api Neraka. Apabila kamu selesai melakukan shalat maghrib, ucapkan seperti itu, kerana jika kamu meninggal dunia pada malam itu niscaya Allah menetapkan untukmu perlindungan dari api Neraka."

Hadits No. 1624

Hadits ini Dhaif. Diriwayatkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Nataijul Afkar (I/162/1-2) dari jalan al-Harits bin Muslim bin al-Harits at-Tamimi, dari ayahnya. Al-Hafiz menyebutkan bahwa sebagian perawinya membalik nama al-Harits bin Muslim dan ayahnya dengan mengatakan dari Muslim ibnul Harits dari ayahnya, lalu dia meriwayatkannya.

Syaikh al-Albani mengatakan mudah- mudahan Allah memberi rahmat kepada al-Hafiz kerana sibuknya mentahkik pendapat tentang nama sahabat yang bersangkutan, dia lupa menjelaskan keadaan anaknya yang meriwayatkan hadits ini darinya, padahal anaknya inilah yang menjadi cacatnya hadits ini, menurut pendapat beliau kerana dia tidak dikenal. Menganggap haditsnya hasan itu adalah tindakan yang menyimpang jauh dari kaidah ilmu hadits.


Sila semak penerangan lanjut dari Sisilah Hadits Dha'if dan Maudhu' Jilid 4, No1624.

No comments:

Post a Comment