SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

April 24, 2013

Berhati-hati Terhadap Ucapan "Aku," "Milikku," dan "Padaku"

Hendaklah setiap orang berhati-hati terhadap keangkuhan dalam kata " aku"  "milikku" atau "padaku". Kerana sesungguhnya lafazh ini telah menjadi ujian bagi Iblis, Fir'aun, dan Qarun.

Ucapan "Aku lebih baik darinya " telah menjadi ujian bagi Iblis.
Ucapan "Aku memiliki kerajaan Mesir" menjadi cobaan bagi Fir'aun.
Ucapan "Hanya saja (harta ini) diberikan kepadaku kerana ilmu yang ada 'padaku" menjadi cobaan bagi Qarun.

Penempatan terbaik bagi "aku" dalam kalimat hanya terdapat dalam ucapan hamba, "Aku hamba yang berdosa......" "Aku hamba yang bersalah...." "Aku memohon ampunan...." "Aku mengakui dosa....." dan sebagainya. Sedangkan penggunaan kata "milikku" yang terbaik ada pada ucapan, "Aku memiliki dosa..." "Aku memiliki kejahatan......" "Aku memiliki kemiskinan....." Aku memiliki kefakiran...." dan "Aku memiliki kehinaan." Adapun penggunaan kata "padaku" yang terbaik ada pada perkataan, " Ampunilah aku; kesungguhan dan candaku, kesalahanku yang tidak disengaja, semua itu ada padaku."  

HR. Al-Bukhari (11/165 dan167) Muslim (no.2716) dari hadits Abu Musa al-Asy'ari.
Sumber: Zadul Ma'ad, Jilid 3, oleh Ibnu Qayyim. 

No comments:

Post a Comment