SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

August 17, 2013

Perlaksanaan Islam adalah jaminan bagi kemenangan umat!

Khutbah  Shaikh Utsaimin....

Wahai orang orang yang beriman!
Bertakwahlah kepada Allah Subhana Wata'ala, buktikan keimanan kepada Allah dalam ucapan, perbuatan, dan keyakinan. Sesungguhnya tidak ada kemuliaan dan kemenangan kecuali dengan melaksanakan agama, menjalankan hukum Al-Quran dan As-Sunnah, serta mendahulukan keduanya daripada seluruh aturan dan undang-undang.

Sesungguhnya tidak ada peraturan yang lebih kuat daripada peraturan Islam, tidak ada hukum yang lebih baik daripada hukum Islam, kerana ia adalah hukum Rabb Yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tidak ada yang lebih baik daripada perlaksanaan Islam dalam urusan-urusan politik, ekonomi, sosialisasikan, hak-hak pribadi, dan hukum pidana. Perlaksanaan Islam akan memberikan kebaikan bagi seluruh alam, dalam segala kondisi.

Ketika umat Islam memegang teguh ajaran agama, tunduk dan yakin kepada hukum-hukumnya, serta melaksanakan syariat-syariatnya di seluruh bidang kehidupan, niscaya mereka mendapat kemenangan dengan pertolongan Allah yang nyata. Dulu mereka bisa menundukkan negara paling besar di dunia pada masa itu dan melemparkan rasa takut di hati musuh-musuh yang menentang mereka.

Namun, di kemudian hari, hawa nafsu bercerai-berai, tujuan dan pandangan kaum Muslimin terpecah-belah, sehingga rasa takut musuh pada mereka pun hilang. Musuh musuh kembali menguasai mereka dalam segala aspek, menguasai mereka dengan perang dan pembantaian, serta dengan mengubah aturan-aturan dan merusak budaya. Mengenai perang dan pembantaian, ada rangkaian perang salib, juga peperangan-peperangan sebelum dan sesudah itu, hingga hari ini. Adapun penguasaan musuh dengan mengubah aturan dan undang-undang, sesungguhnya telah dan terus berupaya untuk membawa kaum Muslimin supaya berjalan mengikuti kemahuan mereka. Mengikuti undang-undang dan aturan-aturan yang mereka bangun atas akal pendek dan pendapat rusak di kalangan kaum Muslimin.

Sesungguhnya setiap pendapat yang bertentangan dengan Al-Quran dan As-Sunnah adalah pendapat yang rusak, tidak mengandung kebaikan sama sekali. Andaikata didalamnya mendapat kebaikan, niscaya bahaya dan keburukannya berlipat-lipat lebih banyak daripada kebaikannya.

Musuh-musuh telah menyerang kita dengan undang-undang mereka. Mereka ingin supaya kita meninggalkan hukum Al-Quran dan As-Sunnah yang datang dari Rabb Yang Maha Mengetahui kepentingan hamba dan Maha Bijaksana dalam shariat-Nya. Dia tidak menetapkan satu shariat kecuali yang mengandung kebaikan, kelurusan, keadilan, dan kebenaran. Dia Maha Penyayang terhadap para hamba-Nya, tidak menetapkan shariat kecuali yang mengandung kemaslahatan bagi mereka, sekarang maupun yang akan datang. Dia tidak akan melarang dari sesuatu kecuali yang mengandung mudharat bagi mereka, sekarang ataupun akan datang.

Jika musuh-musuh berhasil mengalahkan kita dalam aspek ini bererti mereka telah mendapat kemenangan gemilang.
Pertama; kita menjadi orang-orang yang senantiasa butuhkan dan mengikuti mereka, memuaskan diri dengan pandangan-pandangan dan pemikiran-pemikiran mereka.
Kedua;  dengan demikian, bererti kita tidak lagi melaksanakan hukum-hukum agama kita, yang mana kita tidak akan bisa meraih kemenangan kecuali dengan melaksanakan hukum-hukum tersebut secara konsekuen, lahir dan batin.

Adapun kerusakan budaya, musuh telah memasukkan ke dalam budaya Islam hal-hal yang menjauhkan umat Islam terhadap agamanya. Budaya kaum Muslimin jadi kurus kering hingga tidak terlihat didalamnya kehidupan agama. Dengan demikian, kelemahan meliputi kaum Muslimin, banyak bangsa berebut memangsa mereka, dan mereka menjadi ibarat buih di atas air bah, diombang-ambingkan oleh arus, tidak bisa maju atau mundur sendiri.  Jika angin bertiup niscaya bercerai-beraikan mereka, dan andaikata ada kayu kecil menghadang, niscaya mereka berhamburan. Keadaan generasi akhir umat ini tidak akan baik kecuali dengan apa yang telah menjadikan baik generasi awalnya.

Andaikata kaum Muslimin mau merenungkan Kitab Rabb mereka dan Sunnah Nabi mereka, menjalankan kandungannya, dan melaksanakan hukum-hukumnya dalam kehidupan individu dan masharakat, dalam seluruh aspek ibadah dan muamalah, niscaya Allah membukakan berkah dari langit dan bumi untuk mereka, serta melemparkan kedalam hati musuh-musuh mereka perasaan takut...

Namun Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum, kecuali bila mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.

**Nasihat yang sangat berharga dan benar jika kita lihat keadaan kaum Muslimin di seluruh dunia sekarang ini **
Petikan dari buku Khutbah Pilihan, Shaikh Utsaimin...

No comments:

Post a Comment