SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

August 26, 2013

Rahasia yang Tersembunyi di Balik Hikmah

Akal punya kecenderungan untuk tahu, antara lain mengumpulkan pengetahuan tentang hikmah-hikmah Allah dalam shariat-Nya. Yang sering kali tak di mengerti oleh akal adalah akibat atau dampak dari pengrusakan terhadap sesuatu. Shaitan sering kali mempergunakan celah itu untuk menggoda kita lalu berkata, "Apa hikmah dari semua ini?"

Saya (Ibnul Al-Jauziy) tegaskan, berhati-hati lah Anda, janganlah Anda terperdaya. Sesungguhnya Anda telah melihat dan membaca sendiri dalil- dalil yang nyata betapa teraturnya dan alangkah rapinya ciptaan-ciptaan yang menggambarkan sifat bijaksana Sang Pencipta. Jika Anda tak mampu menangkap hikmahnya, bukan kerana hikmah itu tidak ada, namun semua itu diakibatkan kelemahan daya tangkap Anda sendiri.

Para raja pun memiliki rahsia yang tidak diketahui oleh setiap orang. Bagaimana mungkin Anda dengan segala kelemahan Anda akan sanggup mengungkap seluruh hikmah-Nya? Cukup lah pengetahuan Anda secara umum dan tak usahlah Anda mencari-cari yang tersembunyi, kerana Anda sendiri adalah bagian dari ciptaan-Nya dan butiran paling kecil dari makhluk-Nya.

Bagaimana mungkin Anda akan menguasai apa yang muncul dari-Nya, kemudian mengetahui hikmah-hikmah-Nya dan memahami hukum dan kekuasaan-Nya? Keluarkanlah segala potensi Anda untuk mengetahui dan menggali apapun yang mungkin Anda bisa ketahui, pasti Anda akan tergagum-kagum. Pejamkanlah mata terhadap apa yang tidak mungkin Anda lihat dan hasilkan. Mata kita ini memiliki penglihatan yang lemah, bahkan sekadar menatap sinar mentari pun tak mampu.


Cerbisan dari "Shaidul Khathir" (Cara manusia cerdas menang dalam hidup) oleh Ibnu Al-Jauziy.

No comments:

Post a Comment