SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

December 18, 2013

Para pengikut Fir'aun.

Allah Subhanahu Wata'ala menjadikan Fir'aun, keturunan, dan para pengikutnya sebagai para pemimpin kaum musyrik dan kerap memperturutkan hawa nafsunya; 
"Dan Kami jadikan mereka pemimpin-pemimpin yang menyeru (manusia) ke Neraka pada hari Kiamat, mereka tidak akan di tolong. Dan Kami ikutkan laknat kepada mereka didunia ini; dan pada hari Kiamat mereka termasuk orang-orang yang dijauhkan (dari rahmat Allah). 
[Al-Qashash :41-42]

Allah Subhanahu Wata'ala menjadikan para pengikut Fir'aun tidak dapat membedakan antara perbuatan yang dicintai dan diredhai Allah. Mereka tidak dapat membedakan antara qada' dan qadar Allah. Mereka memandang dunia berjalan apa adanya dan telah ada semenjak dulu kala, demikian pula dengan keberadaan mereka di dunia ini.

Ahli ilmu mereka berkata: "Di antara peraturan terdapat keta'atan dan pelanggaran. Yang benar adalah peraturan dibuat untuk di langgar, bukan untuk ditaati. Ketetapan bukan untuk ditaati, bukan pula untuk dilanggar." Inilah ketetapan aliran Fir'aun dan para pengikutnya. Mereka mengingkari eksistensi Pencipta dan mengingkari semua perintah dan larangan yang disampaikan oleh Nabi Musa alaihissalam. 
Sumber: Fadhilah dan Rahsia Ibadah oleh Ibnu Taimiyyah.

No comments:

Post a Comment