SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

December 4, 2013

Penyebab Utama Kesesatan Manusia

Syaikhul Islam mengatakan sebab utama kesesatan manusia adalah persekutuan mereka dengan kaum filosof dan kerana belajar dari golongan itu. Kaum filosof adalah satu golongan yang paling jauh dari istidlal (menjadikan dalil) apa yang dibawa oleh Rasul.

Padahal Rasul itu diutus dengan membawa keterangan-keterangan dan petunjuk, menjelaskan dalil-dalil rasional dan mengabarkan hal-hal ghaib, yang tidak mungkin manusia ketahui dengan akal mereka. Sedangkan kaum filosof mengatakan, "Rasul tidak bisa memberikan ilmu kepada manusia dengan pengabaran dan dalil-dalilnya,akan tetapi berbicara dalam rangka memperbaiki keadaan kaum awam, sehingga mereka menyakini adanya Rabb dan akhirat dengan keyakinan yang memberikan manfaat kepada mereka."

Hakikat pandangan para filosof adalah bahwa para nabi itu berdusta mengenai apa yang mereka khabarkan, namun kedustaan itu dalam rangka memberi kemaslahatan. Maka mustahil jika mereka bisa mencari ilmu dari khabar yang disampaikan oleh para nabi. Jika benar bahwa khabar yang disampaikan itu tidak sesuai dengan apa yang di khabarkan, maka bagaimana mereka menetapkan dalil-dalil rasional mengenai kebenaran yang mereka khabarkan sendiri?

Golongan ahli kalam yang meyakini bahwa para nabi mengabarkan kebenaran, akan tetapi dalam persoalan-persoalan akal mereka tidak menggunakan metode para nabi dan bahkan membuat bid'ah, sekalipun mereka mengakui bahwa Al-Quran memuat dalil-dalil rasional. Kerana itu mereka tidak memiliki kepedulian terhadap Al-Quran, tafsirnya, hadith dan pendapat para salaf. Bila mereka sedikit mempelajari itu, maka itu mereka lakukan lantaran kebanyakkan masyarakat terikat dengannya, agar mereka bisa hidup ditengah-tengah masyarakat dengan menyebutnya, bukan lantaran mereka meyakini konsekuensi nya secara batin.

Buku-buku Islam seperti tafsir, hadith, fikih dan roqoiq tidak digunakan, sebaliknya ia mengambil buku-buku oriantalis, nujum, filsafat, sebagai rujukan. Inilah kitab-kitab yang diagungkannya.
Sungguh tepat apa yang Syaikh katakan jika kita lihat keadaan masa kini. 
Allahul Musta'an.
Rujukan dari buku ; Membedah Firqah Sesat oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah.

No comments:

Post a Comment