SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

January 7, 2014

Apabila hijab menjadi fitnah.

"Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat di tipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu ayahmu dari shurga, ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya auratnya."      [Al-A'raf :27]

Syaitan telah berhasil menerapkan strateginya dengan berbagai tipu daya dan sasaran yang mudah dan berkesan baginya ialah pada pakaian para wanita. Yaitu melalui celah-celah pintu yang disukai wanita, perhiasan, (pakaian) sehingga ia berhasil mengubah, menyelewengkan makna 'hijab' sebenarnya.[Awas di Telanjangi Syaitan; karya Adnan Ath-Tharsyah.]
jilbab gaul
Hijab itu adalah ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya . Berhijab itu satu kemuliaan bagi wanita muslimah, pelindung diri dari mata-mata yang jahat dan orang-orang yang ada penyakit di hatinya.  Hijab itu haya’ (rasa malu). 
Tetapi sangat di sayangkan jika kita lihat fenomena hijab hari ini. Hijab yang sepatutnya berfungsi sebagai pelindung, penghalang dari fitnah, ternyata sudah melenceng dari maksud sebenarnya turun ayat hijab itu. Sebaliknya hijab berkembang  dengan berbagai macam model dan variasi baik dari segi pemakaiannya maupun dari segi model hijab tersebut. Hal ini menunjukkan bahwa hijab memiliki daya tarik dikalangan wanita bukan kerana memenuhi syariat Islam, tetapi para wanita tertarik memakai hijab kerana 'stigma' negatif (kolot) atau terkebelakang telah ditelan oleh hijab-hijab yang fashionable."

Sehingga berhijab, bukan lagi memenuhi perintah Sang Pencipta, tetapi sebagai satu trend dalam berpakaian. Apalagi dengan adanya fenomena ini, telah berkembang bermacam bisnis penjualan beraneka ragam hijab yang dipanggil sebagai 'busana muslimah' yang tidak Islami yang jauh dari syariatnya.
Hal penting dicermati ialah, sebenarnya hijab itu sendiri untuk memperindah diri dan hati, menghijabi bukan malah memamerkan tubuh indah wanita. Seolah-olah hijab semakin tak terasa keislamannya. 
Mari kita lihat salah satu fashion jilbab sekarang dapat  dikatakan menyerupai pakaian agama lain , dan yang memakai model jilbab seperti ini tidaklah sedikit di kalangan masyarakat :
1 1
Sangat dilarang umat Islam untuk menyerupai suatu kaum. Sumber: nahimunkar.
Semoga Allah Subhanahu Wata'ala melindungi semua wanita muslimah kita dari ditelanjangi oleh syaitan yang sedang banyak melakar sekarang ini. Allahul Musta'an.

No comments:

Post a Comment