SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

January 15, 2014

Nasihat penting Ibnul Jauzy: Lihat dari siapa kamu mengambil ilmu

Sesungguhnya jalan yang paling tepat adalah jalan salaf yang ditempuh kaum salaf. 

Salah satu yang dapat kita contohi adalah Ahmad bin Hanbal. Akan tetapi, saya (Ibnul Jauzy) berharap Anda tidak membatasi diri dengan berpegang pendapat orang-orang yang tertentu. Oleh kerana itu, jangan sekali-kali, jika Anda dengar perkataan seseorang yang Anda kagumi, lantas mengikutinya tanpa berfikir lebih jauh tentang bagaimana kualitas pemikirannya tentang agama.

Dikhawatirkan, pemikiran-pemikiran belum tentu sejalan dengan kaidah pokok ajaran agama. Saat itulah Anda hendaknya jujur mengatakan bahwa itu adalah perkataan seorang periwayat- kerana tidak mungkin seorang imam akan mengatakan sesuatu berdasarkan akalnya semata. Hendaknya Anda menghindari sikap taklid terhadap sesiapapun, meski orang yang Anda ikuti adalah yang namanya termashur ditelinga awam. Hal ini sangat penting. Jangan sampai Anda tertipu dengan kebesaran seseorang sehingga membutakan akal dan mata hati Anda.

Yang ingin saya (Ibnul Jauzy) tegaskan adalah bahwa agama kita sudah lurus dan benar. Akan tetapi beberapa kalangan telah mencemarinya sehingga dampaknya pun kita rasakan. Banyak orang telah masukkan hal hal yang tidak jelas kedalam agama kita, sebaliknya mereka malah meninggalkan, melupakan, bahkan menggoyahkan sendi-sendi penting dari agama Islam. Celakanya mereka menganggap apa yang mereka kerjakan sebagai kebenaran yang justru akhirnya membuat manusia semakin jauh tersesat jalan yang benar.
Petikan dari Shaidul Khathir oleh Ibnul Jauzy.

No comments:

Post a Comment