SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

January 26, 2014

Dari dulu Ahlu Sunnah difitnah, dimusuhi.

Bukanlah suatu hal yang asing bagi kita apa yang telah dicatat oleh sejarah tentang cobaan yang dialami oleh Imam Ahmad bin Hanbal, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah dan muridnya Ibnu Qayyim, Syaikh Muhammad bin 'Abdul Wahab dan Ahlul Haq seluruhnya pada setiap tempat dan zaman.

Mereka telah difitnah, dizalimi dan di penjara kerana menegakkan al-Haq, mempertahankan as-Sunnah dan membenteras bid'ah. Abu Nashr al-Faqih berkata, "Tiada sesuatu yang lebih berat dan lebih dibenci oleh orang-orang yang mulhid (berpaling dari agama Allah Azzawajal) daripada mendengarkan hadith dan meriwayatkannya dengan sanadnya."  [Aqidah Ash-haabil Hadith, hal.104].

Imam Asy-Syathibi berkata," Tidakkah kamu lihat ahwal (keadaan-keadaan) ahli bid'ah dizaman Tabi'in dan setelahnya? Mereka bercampur dengan para penguasa dan berlindung kepada orang-orang berharta. Sedangkan diantara mereka yang tidak mampu melakukan hal itu bersembunyi dengan bid'ahnya dan melarikan diri dari bercampur dengan orang-orang sekitarnya serta melaksanakan perbuatannya dengan cara taqiyyah (melindung diri dengan kedustaan)."

"Ahli bid'ah apabila dakwahnya tidak berhasil disambut oleh manusia, mereka berusaha (dengan kekerasan, demonstrasi, mengusung orang orang awam) bangkit dengan para pemimpin agar lebih memungkinkan untuk diterima. Maka dari itu, banyak orang yang masuk ke dalam dakwah ini kerana kebanyakkan mereka jiwanya lemah." [Lihat Al-I'tisham karya Imam Asy-Syathibi (1/220)].

Sebagian orang tertipu dengan ahli bid'ah dikeranakan kezuhudan dan kekhusyu'an serta tangisan atau selainnya dari banyaknya ibadah yang mereka lihat pada mereka. Akan tetapi hal ini bukanlah barometer yang benar dalam mengetahui kebenaran. Nabi shallallahu alaihi wasallam telah menyebutkan sebagian dari sifat mereka;
"Salah seorang di antara kamu merasa hina shalatnya dibanding shalat mereka (ahli bid'ah/Khawarij) dan puasanya dibanding puasa mereka....."
Allahul Musta'an
Dari Syarah Ushulus Sunnah oleh Imam Ahmad.

No comments:

Post a Comment