SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

July 6, 2015

Kemanisan al-Qur'an.

Ibnu Qayyim rahimahullah berkata; "Tidak ada sesuatu yang lebih bermanfaat bagi hati daripada membaca Al-Qur'an dengan penuh renungan dan penghayatan. Kerana sesungguhnya al-Qur'an telah mengumpulkan semua kedudukan orang-orang yang menempuh kebaikan, keadaan orang-orang yang selalu melakukan kebaikan, dan kedudukan orang-orang yang arif. 
Al-Qur'anlah yang bisa menimbulkan rasa cinta, kerinduan, takut, pengharapan, taubat, tawakkal, penyerahan diri, syukur, bersabar dan semua keadaan yang dengannya hati menjadi hidup lagi sempurna. Al-Qur'an pun bisa menjauhkan seseorang dari segala sifat dan perbuatannya tercela yang menjadi sumber kerusakan dan bencana bagi hati.

Seandainya manusia mengetahui manfaat yang ada didalam membaca al-Qur'an dengan penuh penghayatan, niscaya ia akan menyibukkan diri dengannya daripada yang lain. Jika ia membacanya dengan penghayatan, maka ketika ia melalui suatu ayat yang dibutuhkan untuk mengobati hatinya, ia akan mengulang-ulangnya walaupun seratus kali atau menghabiskan satu malam. Membaca al-Qur'an satu ayat dengan penuh penghayatan dan pemahaman lebih baik daripada membaca seluruh al-Qur'an tanpa penghayatan dan pemahaman makna. Merenungkan bacaan al-Qur'an lebih bermanfaat bagi hati dan lebih berpotensi untuk meningkatkan keimanan dan merasakan manisnya al-Qur'an...." (Miftaah Daaris Sa'aadah 204)
Petikan: "Pasang Surut Keimanan" oleh Syaikh Abdur Razzaq bin Abdul Muhsin Al-Badr

No comments:

Post a Comment