SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

June 20, 2015

Bila dada dipenuhi dengan kecukupan dan kemiskinan ditutup!

"Sesungguhnya Allah berfirman: 'Wahai anak Adam! Luangkanlah waktumu untuk beribadah kepada-Ku, niscaya Aku akan memenuhi dadamu dengan kecukupan dan Aku akan menutupi kemiskinanmu. Jika kamu tidak melakukannya, maka Aku akan memenuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak akan menutupi kemiskinanmu." 
(HR. Abu Hurairah)
[Silsilah Hadith Shahih oleh Syaikh al-Albani no.1336]
Ibadah yang dimaksudkan ialah yang telah di tunjuk ajar oleh Nabi Shallallahu alaihi wa sallam, bukan ibadah-ibadah baru yang direka-reka oleh manusia. Beliau, shallallahu alaihi wa sallam bersabda;
"Biarkanlah ajaran yang aku wariskan kepada kalian. Apabila aku mengajari kalian sesuatu, maka ambillah sesuatu itu dariku. Sesungguhnya umat sebelum kalian binasa dikeranakan mereka banyak bertanya dan menyelisihi para Nabi yang diutus kepada mereka." (850)
[Silsilah Hadith Shahih oleh Syaikh al-Albani no.1314].

Apa yang Nabi shallallahu alaihi wa sallam telah ajarkan, itu lah warisan beliau.  Jika membuat sesuatu ibadah yang bukan dari warisannya berarti telah menyelisihi ajarannya, walaupun dengan niat baik. Wallahu a'lam wallahul mustaan. 

No comments:

Post a Comment