SUARAKAN YANG HAQ UNTUK MENEGAKKAN YANG HAQ! KERANA YANG ADA HANYALAH YANG HAQ SEMATA ....

October 19, 2015

Mengapa membenci Sahabat Anshar termasuk nifak?

Kerana dari kaum Anshar Radhiyallah Anhum, ada orang-orang yang tergolong As-Sabiqun Al-Awwalun (terdahulu masuk Islam) selain mereka telah berjihad bersama Nabi dengan harta dan jiwa, mereka juga telah mewariskan keteladanan indah dalam berjuang dan berkorban demi Islam. Sikap mereka kepada Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam tidak seperti yang diperlihatkan oleh Bani Israil kepada Musa alaihissalam yang diabadikan dalam alQur'an. 

Mereka pernah mengatakan: "Sekiranya engkau (wahai Rasulullah) mengarungi lautan ini, pasti kami ikut mengarunginya." Mereka telah mengorbankan jiwa raga, dan harta serta anak keturunannya. Mereka mencintai dan menolong beliau, mengikuti cahaya yang diturunkan kepada beliau.
Adapun tentang ukhuwah, sikap itsar (mendahulukan kepentingan orang lain) dari kalangan sahabat Mujahirin tidak perlu kita ragukan lagi. Bahkan sejarah tidak pernah menemukan solidaritas sosial, persaudaraan, cinta dan itsar yang luar biasa selain apa yang dipraktikkan oleh sahabat Anshar terhadap Mujahirin di Madinah.
Maka wajib bagi kita memberikan loyalitas, cinta, pujian kepada mereka, kerana Allah Azza wa Jalla dan Rasul-Nya mencintai mereka... Allah telah menurunkan serangkaian ayat yang akan dibaca sampai hari Kiamat:
"Orang-orang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) diantara orang-orang Mujahirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan Allah menyediakan bagi mereka Surga-surga yang mengalir sungai-sungai didalamnya; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar."  [QS. At-Taubah: 100]. 
Dalam sebuah hadith Rasulullah telah mengatakan;
"Mencintai orang-orang Anshar adalah tanda iman dan membenci orang-orang Anshar merupakan ciri kemunafikan." (HR. Muslim dan An-Nasa'i, dari Anas Radhiyallahu Anhu)

**Lalu bagaimana hari ini ada yang mengatakan agama tidak diambil dari orang yang sudah mati... Bahkan pihak ini menganggap orang yang mengikuti jejak para 'salaf' sebagai kumpulan ekstrim ** pen..Allahul Musta'an..
Dari : 'Munafik menurut Al-Qur'an dan As-Sunnah' oleh Dr. Muhammad Musa Nasr.

No comments:

Post a Comment